torsdag 24 september 2009

Travolta: "Så försökte jag rädda min son"



John Travolta utanför domstolen på Bahamas i går
Enligt Daily mirror hade John Travolta svårt att hålla tårarna tillbaka i domstol i Nassau på Bahamas i går, när han tvingades berättade om händelserna som föranledde 16-årige sonen Jetts död den 2 januari i år.

John ställer upp som vittne eftersom han anklagar ambulansföraren Tarino Lightbourne och Bahamas före detta guvernör Pleasant Bridgewater för att ha försökt pressa honom på pengar i förbindelse med Jetts bortgång.

I vittnesbåset inledde den 55-årige skådespelaren med att berätta om hur han väcktes den där januarimorgonen på Bahamas.

— Jag vaknade av att en av Jetts barnflickor bankade på dörren till sovrummet. Hon skrek att Jett hade tuppat av. Tillsammans med min hustru sprang jag ner till badrummet och såg Jett liggandes på golvet.

John Travolta berättar vidare att hustrun Kelly Preston såg på medan han desperat försökte väcka sonen till liv med hjälp av mun mot mun-metoden.

Försöken misslyckades dock, och Jett dödförklarades när han anlände till det lokala sjukhuset på Bahamas.

Det har även framkommit att flygkunnige John Travolta först ville köra sin avsvimmade son till en närliggande flygplats, där han hade sitt plan ståendes. Avsikten var att flyga Jett till Florida för amerikansk sjukvård.

I domstolen berättade polismannen Andrew Wells, att han hade ombetts att bevittna när de inblandade skrev under ett dokument som skulle frånta ambulansmännen allt ansvar för Jetts vidare hälsa.

Det är detta dokument som Tarino Lighbourne har behållit och enligt uppgift senare, tillsammans med Pleasant Bridgewater, använde för att utöva utpressning på John Travolta.

Skådespelaren anlände till domstolen i Nassau med Kelly Preston i en kortege av svarta bilar. Utanför rättssalen möttes de av fans och medlemmar av Johns trossällskap scientologerna, som ropade:

— Vi älskar dig John!

När han i rätten fortsatte sin berättelse om natten då Jett gick bort, var det med en så pass svag röst att han ombads att tala högre om sina minnen av ögonblicket då han hittade Jett på badrumsgolvet.

— Hans andra nanny Jeff Kathrein och en annan av våra anställda försökte återuppliva honom. Jag tog den senares plats och frågade om de hade ringt efter en ambulans. Det hade de gjort.

Därefter avbröts Johns vittnesmål. När han lämnade vittnesbåset hördes han säga till sin fru:

— Jag måste lägga mig ner, jag behöver vila.

När förhören fortsatte berättade John att en vän till familjen, Jared McGrath som var med på Bahamas på grund av hans ”medicinska expertis”, fortsatte försöken att återuppliva Jett. Han berättade också att det dröjde 35 eller 40 minuter innan ambulansen anlände.

— Jett lades på en bår och jag bad chauffören att köra oss till flygplatsen.

John Travolta berättade att ambulansföraren gav honom ett dokument. Han signerade pappret utan att läsa vad det stod.

Efter domstolsförhöret står det ännu inte klart varför John till en början insisterade på att flyga sin son till Florida. Det framgår heller inte varför Tarino Lightbourne och Pleasant Bridgewater trodde att de kunde använda det signerade dokumentet som utpressning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar